litenlangtan

Alla inlägg under januari 2011

Av litenlangtan - 31 januari 2011 15:46

Jag har inte helt hämtat mig från helgen i Sthlm - det blev mycket vin...
och det kan man säga - är jag inte så van vid längre... Jag har liksom druckit ifrån mig... 
Men nu blir det nog inget mer sånt här party på hela året så jaja, det fick väl gå...


Har pysslat lite på jobbet idag med saker jag ville få gjort idag...

Maken har frågat om jag har haft mycket att göra - men jag har inte haft ro att sätta mig och skriva...
Vi har inte hört något från AC så mina misstankar är att våra handlingar fortfarande befinner sig i Sverige...


Nu på eftermiddagen har jag städat bort lite papper på ena sidan butiken - jag har liksom tendenser att bygga högar vart jag är är...
Och nog fan är 75% av alla lösa lappar som dräller överallt mina...


Skönt att sortera och rensa lite...

Sen gjorde jag något jag inser jag borde gjort för länge sen... Jag vände uppåner på mitt tangentbord... Det blev en HÖG med bös och skräp som låg inne i tangentbordet... *örk*


Ja, som ni ser - i den här branschen (adoptionsbranschen) händer det inte så satans mycket just nu!


Jag förbereder mig på en låååång väntan nu då... 
Entertain me!


Jag har iofs saker som måste göras:


* vaccineringen
* kolla barnvagn
* sy om hoppgunga
* virka färdigt min mormorsfilt
* sticka färdigt en kofta
* skaffa ett par byråer som kan rymma alla kläder
* TRAPPRÄCKE

* möblera om lite
* fixa en webshop till min pysselsida och ta tag i den!
* ta ett snack med försäkringskassan


Ja, det är bara att börja ta tag i saker helt enkelt så jag ska nog kunna hålla mig sysselsatt...



Av litenlangtan - 30 januari 2011 10:34

Ligger i sängen på hotellet och väntar på att vi ska lämna huvudstan... Helgen har vart ok. Lite väl mycket rödvin kanske?! Men som tur är är det ett år mellan gångerna jag gör sånt här... Mässan har vart väldigt bra, ny miljö, bra möten, trevligt sällskap och skön säng på hotellet - men åh vad jag längtar efter min man!Igår fick jag nog när kvällens underhållning var Markolio - då lämnade jag festen och åkte upp på rummet och somnade! Och idag är jag mig själv tacksam eftersom illamåndet och huvudvärken hade vart värre om jag vart kvar... Ser fram emot att läsa jobbmailen och få skriva lite blogg på annat än telefonen... Jag hoppas att vi får besked om att våra handlingar är på väg mot landet snart!

Av litenlangtan - 27 januari 2011 19:13

Banken sa ja och vi hann till systemet för den obligatoriska delmåls-skålen ska kunna bli av!

Av litenlangtan - 27 januari 2011 10:44

Har inte hämtar ut receptet jag fick av doktorn sist... Har inte haft tid eller råd... Men känner mig bättre i sidan. Typiskt nog - för idag ska jag röntgas...Sitter nu och läppjar på en kaffe eftersom jag var tidig... Jag vet ju att värken kommer och går och förra veckan var det svinjobbigt... Men det går ju inte att komma ifrån att det verkar väldigt konstigt att ha en diffus smärta på ett och samma ställe i över ett år?! Det kanske inte är livshotande - men skumt!

Av litenlangtan - 26 januari 2011 18:32

Mailade vår AC-kontakt utan svar på hela dagen - antog att han vart i nåt möte eller dylikt...


Så ringer maken mig och säger att det är något som saknas enligt kontaktens senaste mail...
Men vi är båda överens om att vi läst just det där som sägs saknas...


Maken mailar... och får svar och ringer igen och säger att det inte godkänns...
Det som är är att maken tagit mitt efternamn - NP måste då bestyrka att maken är maken (de har inte träffats) genom att försäkra att det handlar om samma person.
Detta poängterades i dokumentationen vi fick efter granskningen. Det som däremot saknades var att det borde stått på ett eget dokument. Det framgick liksom inte... så NP har gjort en notering på baksidan - som godkänns på alla andra dokument...


GAH! Jag blir tokig...

Men så ringer mannen strax igen - AC-kontakten har konsulterat en kollega som tycker att det borde funka... så vi kör så...


Vi har nu då fått godkänt och alla stämplar är som de ska, de vikmarkeringar som finns är okej, allas namn är korrekt, datum stämmer och är godkända, ALLT är där det ska vara!


*pust*


Så jag hoppas att de skickar ner våra handligar snart och att vi får ett barnhem tilldelat oss...


Jag roade mig på eftermiddagen med att kolla statistik i vårt forum. De som skickade sina handlingar förra året väntade mellan 1 och 5 månader vad jag kan utläsa av de som skrivit in sig i vår lista...


1 månad känns nästan för kort - vi hinner inte spara klart! 5 månader känns helt okej med tanke på att jag inte tänker börja känna nån stress förrän februari är över :-D


Det blir lagom till sommaren - det passar dessutom bra med makens nya jobb!


Nu ska jag göra sists settet på min "hemstyrkeövningssvit" och sen ska jag virka och tvätta och laga middag - en helt vanlig tisdagkväll!


Av litenlangtan - 26 januari 2011 06:39

Eftersom vi stött på lite huvudvärk längs vägen och säkerligen kommer göra det längre fram också så hade det vart så skönt om någon gett en de där "avslappningstrixen" innan...


Jag kan sammanfatta mina misstag och fallgropar längs vägen so far...


* OM du inte trivs med din hemutredare - se till att få byta med en gång; personkemin kanske inte funkar och förtroendet sjunker...
Varför inte göra pinan kort och byta...
(Vi visste inte hur många socialsekreterare som jobbade med adoptioner i vår kommun och vi vågade inte byta eftersom det är en väldigt liten kommun och vi visste inte heller om vi skulle byta mot nån som funkade bättre, svaga argument men vi känner oss helt klart i ett underläge)


* Lämna inte ifrån dig original till din hemkommun på exempelvis läkarintyg och intyg för genomgången föräldrautbildning - ta alltid kopior
(det här misstaget gjorde vi - två gånger... dels med läkarintygen och dels med just intygen för föräldrautbildningen - så dumt!


* När du får hemutredningen för påsikt; skicka den gärna till någon person på din organisation och be dem titta igenom för att se om den är komplett. Det kan hjälpa dig längre fram.
(Vi gjorde inte det och fick komplettera en massa punkter till vårt land - det tog nästan 1 månad att få ihop det och det sinkade oss)


* Börja spara pengar till adoptionen i tid!
(detta låter som en självklarhet men man tänker att allt tar vansinnigt lång tid och man hinner... men ibland gör man inte det :-D)


* Börja spara semesterdagar i tid. Det här kan också vara bra att ha när man väl ska resa till sitt barn. Olika länder har olika långa tidsaspekter i landet. Även om restiden är kort kan det vara skönt att vara hemma tillsammans den första perioden.
(Det här hade vi inte en tanke på i början då vi inte visste vilket land vi skulle adoptera ifrån)


* Håll ordning på dina dokument - skapa en särskild pärm och ha dina dokument i plastfickor, utan veck och hål redan från början. Lägg dina original för sig och gör kopior med en gång som förvaras för sig.


* Ha ett aktuellt pass! (Vissa länder kräver att du har ett pass som är aktuellt minst 6 månader efter du kommit hem från landet. Pass går snabbt att byta men det är bra att ha ett aktuellt när det blir dags att samla papper.


* Vaccinera dig i tid! (Opps, här är vi efter - dags att börja kolla på detta!)


* Var noga med instruktionerna till respektive myndighet, referent mm - numera kan Notarien som ska legalisera dokumenten kräva att dina referenter ska lämna en kopia på körkortet. Detta kan du nämna redan när dina referenter skriver sina brev.
(Alla har inte scanner/kopiator - Vi fick ett digitalfoto på körkortet av den barnfamilj vi bett vara referenter. Fotot skrev jag sen ut på vanligt papper - det funkade okej.)


* Be NP göra kopior INNAN de binder ihop dokumenten - så slipper man vikmärken på dem. (Tänkte visst inte så långt när jag var hos NP men det hade ju självklart vart snyggare att ha kopiorna gjorda innan de bands ihop - varför tänker inte organisationen på att man ska be om det?)


* Scanna in dokumenten innan ni skickar dem så har ni allt även digitalt för att kunna kolla snabbt om något är knas!
(Tack Agatha för tipset! Detta gjorde vi igår!)


* Ta kontakt med försäkringskassan i god tid och be att få prata med någon som är duktig på adoptioner. Ska du vara borta länge går det enligt uppgift att få igång föräldrapenning redan under resans gång.
Stannar du kortade tid är det kanske inte lika nödvändigt men alla pengar är ju välkomna!
(det här har jag inte tagit tag i ännu men det ska jag göra, lika bra att ha lite mer koll!)


* Kolla om det finns ett särskilt forum för ditt land - där finns så mycket info att ta del av. Det finns många som upplevt allt det du kommer att vara med om och många som stött på dina problem! Här finns kunskapskällor att ösa ur!
(Vi är med i ett forum och det är skönt att gå in där och läsa om andras erfarenheter och ställa frågor)


Jag har säkert glömt något... Och ni får gärna komma med era egna synpunkter och åsikter om vad ni upplevt och minns från era adoptioner...

Jag gör den här noteringen också för mig själv - inför en eventuell syskonansökan i framtiden...


Igår skålade vi i lite bubbel när vi kom hem och jag måste fylla på med fler småflaskor med bubbel för snart får ni något nytt att fira... att pappren lyft mot landet tex :-D
Sen ska vi få ett barnhem tilldelat oss osv...

Det är ju alla de här små stegen närmare och närmare...
Jag måste ta tag i det här med försäkringskassan och ikväll ska jag tvätta och lägga upp ett par byxor som jag vill ha när vi går till banken...
Det är ett par jävligt snygga svarta finbyxor som jag ska komplettera med något snajdigt och välstruket upptill! Vill vara fin på bankbesöket den här gången... inte komma i sjaviga arbetskläder och rufsigt hår...

Hoppas att banken tycker vi stramat upp den ekonomi som såg hopplös ut i november... Vi har sparat 20 000:- på december/januari och maken har bytt jobb och får mer i plånboken...
Hans företag kommer dessutom betala ut 10% extra på hans föräldralön sen :-D
DET är alltid välkommet!


Av litenlangtan - 25 januari 2011 17:27

Nu har jag skickat allt med rek till Sthlm... Nu är det inte i våra händer längre! Imorgon kan vi börja oroa oss för banken i stället:-)Nu handla mat och fixa vår myskväll!

Av litenlangtan - 25 januari 2011 08:33

Många gånger uner tonåren tänkte jag att jag inte ville ha barn, för de skulle inte växa upp som jag, med skilda föräldrar...

Jag minns också starkt hur jag som tonåring gillade mystik och spådomar och anden i glaset och liknande... Det fanns ett sätt att förutspå hur man många barn man skulle få och vilka kön de skulle ha - man höll helt enkelt en vigselring (inte sin egen) i ett hårstrå (från sig själv) över höger handleds puls. Om ringen pendlade fram och tillbaka = pojke och om den pendlade i en ring = flicka...
På mig stod den där ringen helt stilla... Den rörde sig aldrig, trots att vi provade detta vid flera tillfällen...
Där och då tog jag inte så allvarligt på det men när det gick upp för mig att några bio-barn skulle jag inte få, då kom det där minnet tillbaka till mig...


Sen träffade jag min första pojkvän och han var väldigt förtjust i barn... Men det var inte praktiskt möjligt där och då av många skäl - sen när det förhållandet tog slut så kändes det skönt att vi inte hade några barn. Jag kunde lämna honom och inte fortsätta ha nån relation till honom alls. Det är nog 10 år sen vi ens talade med varandra...

Runt 30-strecekt började så längtan infinna sig på allvar. Ja hade ju alltid föreställt mig att vara tvåbarnsmamma innan 30 tom...
Men icke... När jag så träffade mannen så var det så självklart att vi skulle ha barn!
Och nu är det äntligen på väg att hända! Men ringen hade rätt... Det blir inte biobarn - det blir något ännu bättre!

Under alla de här åren som vi kämpat och längtat och stångat huvudet blodigt av frustration har jag samlat på mig länkar till sidor med roliga barnprylar och fiffiga saker såklart. En sida som jag ständigt återkommer till och beundrar är VURM. Så idag har jag bestämt mig för att beställa en barnvagnspåse från henne och det blir min belöning för att jag orkat ända hit. Att vi har stått på oss, samlat ihop oss, stångats vidare, brutit ihop och rest oss, gnällt, klagat och hoppats...

Nu känns det nära... Nu är det inte långt kvar...

Lillabiten bara...

Jag tror belöningar är bra. Och man måste få unna sig saker ibland. Att man når sina mål och bekräftar sig själv eller andra är ett bra sätt att öka motivationen!




Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards