litenlangtan

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Nähä...

Av litenlangtan - 15 mars 2011 19:20

Det bidde inte någon 'hämta barn kurs' igår och inte heller nån spanskalektion idag...
Det bara ställs in saker hela tiden tydligen...


Har därför gjort nästan hela den svåra spanskaläxan i "onödan"...


Däremot har jag ägnat en del av dagens timmar till att läsa boken 'Sopa lagom' av Maria Carling och Elisabeht Cleve - dels på vägen till jobbet (jodå, gå och läsa funkar utmärkt!) och dels på min lilla lunchpromenad och dels på vägen hem...


Det påminner mig återigen om 'Heliga familjen' som jag lyssnade på i somras på podradio - det talades mycket om hur det var när vi var barn och innan dess. Ett exempel: om ett barn kissade i sängen långt upp i åren gick hans eller hennes mamma till en någon och frågade:

-Min unge kissar på sig, vad är det för fel på han/hon...
Dagens upplysta och pålästa föräldrar kommer båda två till en psykolog och säger:

-Vårt barn kissar på sig, vad har vi gjort för fel?


Idag är det många vuxna som sopar banan fri från problem för att deras barn ska möta så lite motstånd som möjligt. Och det är väldigt intressant läsning - och många igenkänningar kring sådant som man upplever med vänner och deras barn.


Fällor man säkerligen kommer hamna i själv...


Jag vill gärna prata mer om det här med värderingar, vad som är viktigt, hur vi ska samtala kring vissa saker, sköta andra saker och hur vi gemensamt ska sätta upp relger och normer i vår familj.


Sånt som man minns från sin egen barndom - som att äta tillsammans, hjälpa till hemma, hålla tider och vara ärlig. Vi har båda haft en del regler i barndomen och det har ju inte vart något som vi tagit skada av - tvärtom kan jag tycka att det verkar vara generationer efter oss som fått det slappare och slappare. Där man överhuvutaget inte behöver hjälpa till för att det ska sparas på tid. För det går fortare att göra själv än att ett söligt barn ska sortera tvätten eller att porslinet går sönder om barnet ska plocka ur diskmaskinen... Mina syskon har inte tagit vid de uppgifter i hemmet som jag lämnade efter mig - mamma tog dem tillbaka - varför då?


Jag ska läsa lite till och kommer säkerligen återkomma till det här - genom bloggen har jag fått en del lästips - det finns mängder med nya upptäkter att göra...


Vad minns ni själva som bra och dåliga saker med er egen uppfostran. Vad är viktigt att lägga energi på och hur väljer man sina strider?
Funderar ni som ska adoptera i dessa banor nåt?


Maken och jag har pratat en del kring mat. Vi äter ju inte så mycker köttbullar o makaroner, korv och mos, halvfabrikat och snabbmat...
Blir det automatiskt så sen? Kommer tiden att laga mat från grunden bli mindre för oss med? Kommer vi äta i omgångar? Kommer min make prioritera att träna eller att äta middag med sin fru och sitt barn?

Kommer vi kräva att vår unge ska äta upp det h*n tagit till sig. Kommer vi laga två rätter? Kommer vi kivas om maten?


Kommer hemmet att översvämmas av leksaker som inte uppskattas? 536 leksaker är ett medeltal som nämns i boken - för en normal svensk unge... Helt sicko... Vårt barn är inte ens här än och vi har redan en hel korg med leksaker till hennom...  japp, sicko it is...


Jag antar att mycket av detta ändå faller på plats när lillo väl är här - det är viktigt att vi pratar igenom innan och försöker mentalt förbereda oss på att vi måste omärdera och omstrukturera. Bra att iaf vara sammanpratade innan så det inte kommer som en överaskning... Har ni fler bra boktips - bring it on!

Ni som redan har barn - vad är ert bästa tips kring deras uppväxt? Spelar ingen roll om det gäller mat, sömn, leksaker, uppoistran, regler eller what ever - vad för idé klarar ni er inte utan?






 
 
Ingen bild

Ulle

16 mars 2011 10:29

Vi åt ihop hemma, frukost och middag/kvällsmat. Vi åt dock inte alltid lagad mat, men kanske macka eller soppa eller majskolv osv. Det vill jag gärna ha med mig i min familj. Kommer inte att köra färdigköttbullar bara för att vi har barn. Jag tycker inte det är gott själv, därför blir det inte.

litenlangtan

16 mars 2011 10:53

Näe, jag blir så jäkla trött på alla "smarta middagsalternativ" - hur tidssparande är de och vad är det vi får i oss?
Bra mat ska prioriteras och ätandet ska vara lustfullt...
Däremot blir det lätt att man slentrianmässigt lagar samma samma hela tiden... Men det går att ändra på!

 
Hedda

Hedda

16 mars 2011 12:24

Jättenyttigt att fundera över sådana här saker medan man väntar. Jag tror också det är viktigt med vissa regler och fasta rutiner. Jag läste nyligen en bok som kategoriserade reglerna enligt A, B och C. A är sådant som föräldrarna bestämmer, det som är icke förhandlingsbart. B är sådana regler som föräldrarna och barnen kommer överens om tillsammans. C är sådant som barnen får bestämma över på egen hand. Vad som finns i de olika kategorierna beror förstås på barnets ålder och andra förhållanden runtomkring. Men det är inte alltid helt lätt att avgöra vad som är förhandlingsbart eller inte...

Är övertygad om att jag själv kommer att laga halvfabrikat ganska ofta. Liksom att jag inte kommer att tillåta drösvis med leksaker i lägenheten... Vi får väl se. ;)

http://heddasdagbok.wordpress.com

litenlangtan

16 mars 2011 12:40

Vad för bok hade de där kategorierna?
jag antar att man kan försöka prata och bestämma vissa saker nu innan - men många grejer kommer nog upp under resans gång...
Man kan inte ha tänkt igenom allt innan. Sen ändras det nog för man är blödig och vill väl och plötsligt är man curlingmamma iaf...
Det basala är ju mat, sömn och toa - annat kommer i andra hand...
och dessa saker är precis lika viktiga både för barnen och de vuxna... Tål att tänkas på ibland :-D
Grattis här också till ert medgivande!

 
Sara

Sara

16 mars 2011 12:58

Hmm det var många tankar i ett o samma inlägg, få se vad jag hinner reflektera över ;-)

Jag är uppvuxen på tidiga 70-talet i en ganska så "proggig" familj, har tillbringat somrar på olika familjeläger mm. Mina syskon föddes ibörjan av 80-talet och jag fick tidigt lära mig att hjälpa till med hushållssysslor och småsyskon, passa tider, tydliga regler, vara ärlig, äta nyttigt mm mm. Jag kan idag se att mina syskon har inte alls behövt hjälpa till så mycket som jag gjorde + att de var mycket mer "fria" än vad jag var MEN jag är glad över att jag var hårt hållen, alltid blev hämtat med bil efter discon och lärt mig att uppskatta det enkla. Samtidigt finns det mycket som jag inte fick som jag överför/ger mina barn.....o ja jag älskar att shoppa barnkläder och leksaker. Vet att dom har det i överflöd MEN sån är jag......

Matfrågan.....försök vänj ert barn med den maten ni äter så kommer h*n inte efterfråga snabbmat/halvfabrikat. Jag har gjort "felet" att ge mina barn halvfabrikat ibland och nu så gillar dom tex köpta pannkakor bättre än hemlagade. Vi försöker att inte tjata om maten MEN visst händer det. Har en dotter som enligt kurvorna väger för lite, vi måste påminna henne om att äta och ja det blir ibland en kamp. Just nu lagar vi eller rättare sagt JAG 3-rätters!!! Jag o min man äter GI-mat, barnen äter oftast samma mat (men inte alla dess grönsaker) men pojken äter inte potatis så då blir det ibland lite olika rätter.

Det finns så mycket att bråka/tjafsa om, jag försöker välja mina strider, men ibland tjafsar man om nån liten bagatell tex städningen av dotterns rum. Om hon trivs med att ha det stökigt så kan det väl vara stökigt eller?? Varför ska jag ta den fajten varje dag att hon ska plocka upp, hålla snyggt osv, det är egentligen ingen big deal MEN ibland blir det tjafs ändå....om läggningstider, datorsittande, tvtittande, aktiviteter, kläder.......

Vad vi försöker eftersträva i familjen är ändå att vara konsekventa, har jag sagt nej då är det nej, borta som hemma. Jag är tydlig med att visa vad som är rätt eller fel.

Oj nu vet jag inte riktigt vad jag skriver längre, få se om jag kommer på nåt mer sen......

http://saxdesign.blogspot.com

litenlangtan

16 mars 2011 13:09

Intressant... Vi kommer unvika snabbmat så långt det är möjligt - och som du säger, får barnet inte smak på det så efterfrågas det ej.
Samma med städning egentligen. Gör man det till en daglig rutin i samband med mat/nattning att plocka undan det man haft fram så tror jag att det blir enklare.
Nattning har du skrivit om förut - läsa i soffan, sova i sängen = skitbra, det kommer vi nog ta efter.
Det är de stora bitarna. Sen får vi ju improvisera och testa såklart :-D Tack för dina tips!

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

16 mars 2011 22:43

Kring maten tänker jag att det är jag som ansvarar för vad som serveras och när, men det är min dotter som ansvarar vad hon ska äta av det och framför allt - hur mycket. Jag tänker att det är viktigt att inte göra ätandet till en prestation - man är inte duktig om man äter och inte mindre duktig om man inte gör det. Man äter för att man är hungrig och kroppen behöver mat - punkt slut. :-) Jag trugar heller inte - vill att man ska känna och respektera sin mättnadskänsla.

Annars är något som jag tycker är viktigt och som verkligen är en hjälp - att alltid försöka respektera min dotters känslor och hjälpa henne att sätta ord på dem. Blir hon arg så bekräftar jag det - jag ser och hör att hon är arg, jag förstår att hon är frustrerad eller besviken men det betyder inte att jag alltid ändrar det som gör henne detta. Men jag blir inte arg på henne för det utan behåller mitt eget lugn.

Men förresten - mitt allra viktigaste "tips" är att inte gå in i maktkamper, inte hålla på principer för principens skull - kunna ändra sig och strunta i att strida :-)

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

16 mars 2011 23:48

Mycket bra och användbara tips - dessa ska jag diskutera med maken! Tack för döma kloka synpunkter...

 
Hedda

Hedda

18 mars 2011 11:30

Läser min kommentar igen och ser att det jag beskriver är alltför förenklat, jag tror man behöver läsa boken för att få rätt uppfattning - "Växa - inte lyda". :-)

http://heddasdagbok.wordpress.com

litenlangtan

18 mars 2011 11:57

jag ska leta upp den boken - säkert i min smak...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards