litenlangtan

Direktlänk till inlägg 8 september 2011

Skogen

Av litenlangtan - 8 september 2011 21:51

På eftermiddagen idag har det var uppehåll och sol! Jag passade på att ta en tur till skogen och jag kände att det behövdes så väl! Jag packade med mig kameran och några plastbyttor ifall jag hittade någon svamp.


Först tog jag en liten promenad upp längs stigarna och jag såg mängder med trattkantareller bara några steg från stigen - men de var ganska små så jag lät dem stå...



Sen tog jag mig över en liten kulle och hittade några fina trattkantareller på andra sidan som jag plockade. Jag har egentligen aldrig plockat trattkantareller tidigare utan hållit mig till vanliga gula - men grannarna hade ju plockat så många fina trattisar bara för någon vecka sen så jag blev lite sugen...


Efter att jag nästan fyllt en bytta med trattisar gick jag till mitt vanliga ställe för att se om det kommit upp något nytt sen vi var där sist och det hade det! :-D


Nästan dubbelt så mycket gula som trattisar! :-D Så jag är mer än nöjd med min skogspromenad!



Bara känslan av att strosa runt i naturen och hitta en massa svamp har vart så skön. Fåglarna kvittrar och luften är höstig och klar. Dessutom fick jag bakat ett LCHF-bröd, fått hjälp med middagen av maken och nu slötittar vi på strunt på TV...


Imorgon är det fredag igen och vi är ytterligare en vecka närmare lillo...Det ska nog bli finväder imorgon så vi planerar att träffas i stan och äta lite picnic...
Kanske tar vi en tur i stan och tar nån öl eller så...


Vid något tillfälle på en kurs nån gång fick jag ett bra tips. Det är HELT okej att må dåligt, grina och svära eller bara skita i att stiga upp ur sängen om det är så det känns. MEN det är bara okej i EN dag - sen måste man försöka ta sig i kragen och göra något litet nästa dag. Ge sig själv en ny chans att resa sig igen. Ta hjälp om det behövs - men ge inte vika för det som är jobbigt...
Så igår hade jag en riktigt skitdag - men idag är det bättre och jag har tankat energi i naturen!


Vad ska DU göra i helgen?

 
 
TeachMom

TeachMom

8 september 2011 23:00

Jättefina bilder! Svampen ser kanongod ut, blev lite sugen att leta mig ut i skogen själv. :) Ska ta det lugnt, passa på att storhandla - och sova ut nu när Maken är hemma ;-). Ha en skön helg!

http://varforintejagocksa.blogspot.com

litenlangtan

9 september 2011 06:56

Tack! Ja - det var ren lycka att äta middag igår: Morotssoppa med ingefära och gratinerad svampmacka med drivor av ost!

Ja du får passa på att vila och sova när du har mannen hemma! Detsamma!

 
Ingen bild

Åsa

9 september 2011 08:47

Att gå i skogen och plocka svamp är det bästa jag vet. Trattisar är en klar favorit eftersom de går att torka - det minimerar verkligen det lite tråkiga efterarbetet.

Här har det regnat i en vecka. Älgjakten pågår så man får tänka på var i skogen man går.

litenlangtan

9 september 2011 16:31

Måste man inte ha något särskilt att torka svampen på? Det fanns gott om trattisar så jag får gå ut snart igen och kolla och lägga upp ett litet lager...
Här har vi nog inte någon risk för att bli siktad på men jag förstår att ni får tänka er för lite!

 
Sara

Sara

10 september 2011 17:22

Du får inte lägga ut sånna där läckra bilder på kantareller......det vattnas ju i munnen på mig.....ahh vill oxå ha!!!

Här händer det inte så mycket....pustar ut efter min första arbetsvecka på 1½år, stryker namnlappar på M alla kläder och reder ut syskonkiv ;-)

http://saxdesign.blogspot.com

litenlangtan

11 september 2011 19:44

Kan du inte ta med barnen ut och leta lite svamp då?

Hur går det för M på förskolan då? :-D

 
Sara

Sara

12 september 2011 20:11

Vi var faktiskt i skogen på söndagen, men hitta ingen svamp och inga troll heller.....för troll är M rädd för ;-) Jag är så himla rädd för att gå vilse så vi gick inte så långt in i skogen....
Han verkligen älskar sin förskola, det går superbra, men han har lite svårt att förstå att personalen är inte bara hans utan alla barns!!!

http://saxdesign.blogspot.com

litenlangtan

12 september 2011 22:22

Vilse är inte kul. Maken har en jättebra träningsklocka med GPS som vi hade med vid något tillfälle - då kan man gå tillbaka exakt samma väg. Men jag har tur, mitt svampställe ligger 2 meter från en bil/cykelväg så det är helt omöjligt att gå vilse - det konstiga är att jag faktiskt får ha det ifred!
Vad bra att M gillar sin förskola - snart får man grepp om att leka med de andra och inte hänga med de vuxna hela tiden! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards