litenlangtan

Direktlänk till inlägg 28 januari 2012

Svärisar

Av litenlangtan - 28 januari 2012 16:21

Mina svärföräldrar har många fina sidor - men vi är väldigt olika... Och vanligtvis ses vi hemma hos dem och jag har med en massa bra böcker att läsa. Den här gången kommer de till oss - för att umgås med sitt första barnbarn så klart. Maken går ju till jobbet och är borta minst 8 timmar varje dag. Så jag och sonen ska roa dem i en hel vecka...

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är jätteglad att de vill komma ner till oss och umgås med sitt barnbarn och lära känna honom. Men vi bor litet och det är trångt redan nu med oss 3. Det ska bli spännande att se hur det blir med 5 pers under samma tak.
Samtidigt kommer jag nog känna mig aningens låst - de kommer ju förmodligen inte vilja roa sig på egen hand utan vara som en svans på oss och det har jag lite svårt för i vanliga fall. Nu är det jag och en liten kille som jag själv håller på att lära mig förstå.

Det svåraste blir hur vi ska göra med sonens sömn. Vi tänkte erbjuda dem vårt sovrum och själva sova i vardagsrummet. Men problemet är hur vi gör med sonen. Vi vill ju kunna se på TV trots att han lagt sig. I Landet gick det ju bra för vi hade ganska lågt ljud på men dels har han blivit lite ljudkänsligare (kanske inte så dags på kvällen iofs) men svärföräldrarna hör lite dåligt på gamla dar...
Det får väl lösa sig men det känns knorvligt...

Eventuellt ska jag gå en genuskurs för småbarnsföräldrar under veckan de är här. Den kommer vara på förmiddagarna - inte varje dag men flera utav dem iaf... Det ska bli spännande faktiskt! Och ett litet andningshål från svärisarna...



 
 
TeachMom

TeachMom

28 januari 2012 22:19

Ja, det är knepigt det där, man blir ju låst. Det låter som en spännande kurs dock. En sådan skulle jag också vilja gå på!

http://varforintejagocksa.blogspot.com

litenlangtan

29 januari 2012 22:46

Ja, jag hoppas verkligen att den blir av!

 
Annika i Colombia

Annika i Colombia

29 januari 2012 14:08

Svärföräldrarna är lite av min största ångestpost inför barnets ankomst. De är fantastiska på alla sätt och vis, men... de är colombianer och jag är svensk och jag vill ha lugn och ro och vara ifred med nyfödda bebisen och här är släkten jättejätteviktig...

Jag har avsagt alla besök på BB (där man får vara i mindre än ett dygn), men jag vet inte hur jag ska lyckas avstyra att de kommer på besök stup i kvarten första dagarna och stannar jättelänge. Oscar har lovat att ta itu med det och se till att vi får lugn och ro, men jag anar en förestående kulturkrock på den fronten. Här är det liksom nästan ett måste att nyblivna mamman får hjälp av sin mamma med typ allt, eller om inte mamman finns i närheten, svärmor. Själv föredrar jag att hjälpas åt med barnets pappa och att vi får bli familj i lugn och ro.

Oh, well, vi får väl se hur det går, men just nu upptar det mer orosmoln än själva förlossningen.

http://colombialiv.blogspot.com

litenlangtan

29 januari 2012 22:35

Oscar får helt enkelt be dem lita på honom och hans förmåga att veta vad som är rätt för hans familj och att ni behöver lära känna hennom lite bättre själva först! Hoppas att de förstår och inte tar det personligt och blir sura...

Jag kan ju trösta mig med att det lär dröja åtminstone ett par månader till nästa tillfälle att träffa svärisarna kommer!

 
Kix

Kix

29 januari 2012 22:06

Fråga: om du skall gå på kurs på förmiddagarna, kan du då ha sonen med dig eller lämnar du honom till pappa eller svärisar? Anledningen till att jag frågar är för att när vi gick adoptionskursen så var en adoptivförälder där och pratade. Hon hade med sig sin tredje adopterade son och hade starka åsikter att ingen annan än pappa eller mamma skulle hålla barnet.

Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

litenlangtan

29 januari 2012 22:29

Sonen ska med på kursen! Beträffande huruvida andra får hålla honom så tycker jag det är okej så länge det handlar om att hålla - högst tillfälligt! Min mamma och bror har hållit i honom, några andra också men jag har fått tillbaka honom på nån minut och han har hela tiden möjlighet till ögonkontakt med mig eller maken! Det kommer kanske bli svårare att hålla svärisarna från att bära på honom dock...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards