litenlangtan

Direktlänk till inlägg 14 september 2013

Att ha barnvakt

Av litenlangtan - 14 september 2013 10:27

Innan jag hade barn tänkte jag många tankar om att ha barnvakt. Att många jag känner haft barnvakt tidigt och för att festa hårt störde mig något enormt. Jag tänkte att jag lätt kunde lova att aldrig mer smaka alkohol om det bara garanterade att jag skulle få ett barn.

Med första barnet hade vi i princip inte barnvakt nånting första året. Och vi valde aktivt att ha det så. Vi hade ju också väntat så länge på honom och ville inte dela den första tiden med någon egentligen.

Med barn nummer två har det fallit sig annorlunda. Dels har vi varit tvungna att ha barnvakt mycket tidigare iom min pappas bortgång. Jag ville kunna närvara till 100% på begravningen och inte behöva springa ut med ett ledset barn. Dels kändes det som att barnen inte hade haft nån behållning av begravningen alls eftersom de är så små.
Det har också varit en del möten och åtaganden som krävt min närvaro.

Det har också känt som att vi vuxna behövt komma ifrån lite. Även om vi har ganska bra kvällar efter barnen somnat är det något helt annat att lämna hemmets 4 väggar och bara vara någon annanstans tillsammans.

Nyligen hade vi bröllopsdag och jag hade bett mormor komma till oss och ta hand om barnen så jag och mannen fick gå ut själva. Så när maken kom från jobbet fick han duscha snabbt och sen gick vi för att äta middag innan vi gick för att se en konsert.

När vi kom hem igen sov båda barnen sött i sina sängar och vi var förvånade och glada över att läggning av båda hade gått så smidigt för mormor på första försöket.

För min egen del känner jag att det är att investera i oss och varandra att vara borta från barnen nån kväll då och då. Det gör ju att vår tid MED barnen får en liten kick när vi har lite tid ifrån...

Hur tänker du kring att ha barnvakt?

 
 
Annika i Colombia

Annika i Colombia

16 september 2013 02:41

I vårt fall har det varit lite annorlunda, vilket till stor del beror på skillnader mellan Sverige och Colombia. Eftersom mammaledigheten här är 14 veckor och pappaledigheten icke-existerande så började vi med barnvakt (barnflicka 3 dagar i veckan, farmor och farfar 2 dagar i veckan) sedan Gael var 4 månader gammal, hela dagarna.

Eftersom det är ett måste så blir inte steget till att ha barnvakt emellanåt i annat fall (kväll/helg) så stort. Vi hade nog kvällsbarnvakt (bröllopsdag) första gången när Gael var 5 månader, knappt.

Sen är det andra kulturella skillnader som gör att far-/morföräldrargenerationen är (och kräver att få vara) mycket mera närvarande. Så någon lör-/söndag emellanåt är han hos farmor och farfar (ofta på deras önskemål/begäran), och ofta vill de helst att han ska sova över där, vilket han gör ibland.

Kram!

http://colombialiv.blogspot.com

litenlangtan

16 september 2013 20:30

De kulturella skillnaderna finns absolut. Men hade stora varit biologiskt född av oss hade vi kanske valt att ha barnvakt tidigare. Men under vår långa väntan på honom laddade vi oss själva med många roliga saker så vi skulle orka utan barnvakt länge. Nu när andra barnet kom lite mer oplanerat så känner vi att vi behöver pauser i vardagen på helt andra premisser.

Ser ju också hur vänner med två pojkar har svårt att få barnvakt till sina gulliganer för två lika vilda är alltid svårare, undra om det blir så för oss också... :-(

 
Jenny / Ekomamma i stan

Jenny / Ekomamma i stan

17 september 2013 13:44

Med storasyster hade vi barnvakt första gången när hon var runt året, förutom en timme när jag skulle på en jobbintervju när hon var runt halvåret. Med lillebror har vi också haft några "snabbisar" där någon gått runt med honom i vagnen en stund medan vi flyttpackat, städat och liknande. En gång har vi haft lite längre barnvakt - på vår bröllopsdag som inföll på en gemensam semester med makens familj gick vi åt och ut middag på tu man hand medan resten av gänget passade barnen. Skulle gärna göra om det, men det är lite knepigt då vi inte har ett överflöd av barnvakter tyvärr. Jag känner igen det du skriver att med två barn är behövet av ett andrum då och då en smula större.

http://ekomammaistan.wordpress.com

litenlangtan

17 september 2013 21:18

Ja, visst är utbudet av barnvakter ett av skälen till att inte ha barnvakt så ofta.
Samtidigt som behovet ökar med ett barn till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards