litenlangtan

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

lite arg

Av litenlangtan - 11 oktober 2011 12:59

Idag är jag lite sur och trött och arg. Fortfarande inte helt kry och har flera dilemman att funderar på.


Dels vår kontakt på AC. I förra veckan skrev jag ett ganska lång och lite personligt mail och markerade de frågor jag hade med en avvikande färg.
Igår hade jag fortfarande inte fått något svar. Så skickade jag samma mail igen och skrev att vi blir ledsna över att vi inte får svar.


Senare på dagen fick jag ett svar.

Nej, jag förstår att ni inte är speciellt glada i att jag tar tid på mig att svara och jag är inte heller speciellt nöjd med att det tar tid. Men jag gör så gott jag förmår. Det hjälper ju dock inte er, det vet jag.


Eh, okej...
I min lilla värld känns det som att de får säkerligen ett antal mail, samtal och påtryckningar från oss väntande varje dag.
De svarar knapphändigt och kort vilket bara ger upphov till fler frågor.


Ibland hänvisar de till sitt forum på nätet - den så kallade möteplatsen. Men den ger ingen som helst information och är så himla krånglig att hitta rätt på. Är jag den enda som tycker detta? Du kan inte söka och inte prenumererar och inte komma lätt in till den info som intresserar dig.

Något borde ju göras för att det ska funka bättre så att fler har användning för mötesplatsen. Tanken är god men det funkar sådär.


Jag efterlyste hur som helst ett nyhetsbrev igen. Där vår handläggare kan stå som ansändare och ge kort men ackurat info om vad som hänt på vårt barnhem. Dvs; att det kommit BB, barnen har varit i si och så ålder och de har gått genom den väntande kön eller genom att AC sökt föräldrar aktivt.
Mycket mer behöver den infon inte innehålla.


Vi fick besked om att det kommit ett BB i september. Men mer info fick vi inte.
Det ger ju bara mer frågetecken. Är det samma BB som i A & J? jamen då har vi redan fått den här infon. Är det ett nytt BB? Jamen då vill vi ju veta från vilken plats i kön eller om det vart utifrån igen (ett äldre barn kanske?)

Just nu är det nog så att man är lite lättretad för att man väntat så länge och för att man får slita och dra ur dem varje uns av info och att vi börjar förstå att händer det inte denna veckan så blir det ingen resa i år...


Det gör mig ledsen - vi har laddat och laddat om så många gånger. Det gör mig ledsen att sådant jag hoppats på inte faller på plats och går i lås. Det gör mig ledsen att vi stampar vidare på samma samma...


Igår fick jag SMS av H och A som vi träffar ibland. Jag har verkligen försökt att undvika dem sen sist. Jag blir arg och ledsen och äcklad över att de blir så sketfulla båda två och sen åker hem till sitt lilla barn. Jag vet inte om barnvakten stannade hela natten (hoppas det!) men jag vet att båda hade minnesluckor och att de var allt annat än i form dagen efter. Med tanke på hur vi själva mådde och att de inte gick hem förrän efter oss...


H's SMS igår antydde att vi borde ses. Jag känner verkligen inte alls för det. Jag är fortfarande arg över vad jag behövde höra då och jag vet att HUR jag än försöker säga till dem att jag misstycker till deras alkoholintag i samband med att deras barn inte är så gammalt så blir det fel.

Vi kommer aldrig tycka lika om balansen "barn och alkohol" - men jag upplever heller inte det som något stort problem i min bekantskapskrets. Det är just det här paret som är lite väl glada i att dricka och inte riktigt kan sätta stopp. Om en var mer sansad och hade koll så var det väl en sak men när båda är lika berusade - då känns det inte bra. Oavsett om de har barnvakt eller inte.
Jag skulle själv a l d r i g vara redlöst packad efter jag blivit mamma. Jag skulle bli väldigt sur om min man blev det.
Sen är inte vi några partymänniskor och jag tycker inte man ska göra avkall på allt vad fest och party heter när man har barn. Men måtta är nog ett ord man måste lära sig som förälder. För vem skulle förlåta sig själv om något hände ens barn och man inte kunde/gjorde något för man var för full.


Jag har vart inne på ämnen förut och jag har vart försiktig med vad jag skriver. Jag förstår att det är kontroversiellt. Självklart kan man sakna det liv man hade innan man blev förälder - men jag förstår inte att varje tillfälle man inte har barnet med sig och ska göra något tillsammans måste handla om kopiösa mängder alkohol?


 


Just nu klarar jag inte av att formulera varför jag tycker så här mer än på det här stället. Jag orkar inte hamna i konflikt med dem och jag orkar inte bråka om det här. Jag tiger en stund och hoppas att det rinner av mig.
Jag har till paret sagt att vi har mycket precis just nu och att vi försöker hitta på saker som håller oss sysselsatta så tiden går...


För´jag orkar inte gå in i den här konflikten just nu.


Lite arg är jag på mig själv också efterosm jag blir ledsen och illa berörd av att se ultraljudsbilder på FB. Nu stänger jag av och ner och går och äter min lunch...





 


 
 
Hedda

Hedda

11 oktober 2011 16:48

Förstår frustrationen och viljan att veta. Har också funderat på att kontakta AC och fråga hur det går, men misstänker att jag redan har samma information ungefär som de har.

Jag tror att handläggarna är stressade och det gör att de både är korta i tonen och kortfattade på annat sätt.

När det gäller alkohol, så anser jag att man inte ska vara berusad i barns närvaro öht. Ett glas vin till en festligare middag kanske kan gå bra, tycker jag, men att bli besurad, definitivt nej. Omdömet försämras och min erfarenhet är att barn blir rädda när deras föräldrar förändrar sitt beteende, vilket man ju gör när man har druckit.

http://heddasdagbok.wordpress.com

litenlangtan

11 oktober 2011 18:24

Amen!

 
Jenny / Ekopyssel

Jenny / Ekopyssel

11 oktober 2011 18:53

Vad tråkigt att det ska vara så knapphändig info - att få till ett bra nyhetsbrev ska väl inte vara så svårt!

Tycker du skriver bra om barn och akohol. Jag kommer aldrig att bli bereusad när mitt barn är med, men som Hedda skriver kan jag tycka att ett glas vin till middagen är ok.

http://ekopyssel.blogspot.com

litenlangtan

11 oktober 2011 21:43

Tack Jenny. Jag tror att de allra flesta ser det på samma sätt. Själv har jag kanske sett mina päron berusade en gång vardera och då var jag själv tonåring - jag har också alltid valt att vara nykter med min familj. Ett glas vin till middagen är helt i sin ordning och det säger nog de allra flesta. Detta par har helt klart andra preferenser - vilket får mig att känna mig ledsen å barnets vägnar först och främst.
AC har haft nyhetsbrev men tagit tillbaka dem då det vid något tillfälle gått snett efter att de presenterat ett BB...

 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

11 oktober 2011 20:26

Din åsikt har du väl rätt till vare sig du har barn eller inte. Det är väl först om du itne lever som du lär som din vän kan ha en åsikt? Om hon är så känslig handlar det mer om henne än om dig...

Önskar du slapp vara så frusterad på AC...

Kram...

http://kvarnlyckan.wordpress.com

litenlangtan

11 oktober 2011 21:49

Det känns som att det blir mer och mer legetimt att dricka när man ammar tex. Det är också så att de som blir föräldrar idag anser sig ha ett mer kontinentalt förhållande till alkohol. Man kanske inte blir full lika ofta men man dricker istället oftare än vad våra föräldrar gjorder tex. Jag vet många som blivit arga på mig när jag ifrågasätter varför det har svårt att acceptera ett helnyktert liv under gravidtet och amning. "De vill ju leva samma liv som sina vänner" och tycker inte det är så farligt...
Jag blir arg och upprörd men känner alltid att jag har 'fel på fötterna' när jag diskuterat detta då jag är i ett underläge och frivilligt avstår alkohol för att få bättre möjligheter att få barn...

Angående AC så kommer det nog rinna av den dagen de har positiva nyheter till mig... :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards