litenlangtan

Alla inlägg den 9 november 2010

Av litenlangtan - 9 november 2010 21:10

Har precis fått kontakt med en kvinna som blev mamma i måndags till en liten tjej från samma land som vi valt...
Hon skrev att hon träffar några andra tjejer som är inne i adoptionssvängen från samma trakt och vi adopterar alla från land. De var tydligen väldigt besatta av statistik.
Kul! För vi har inte ägnat så där värst mycket tankar åt det...
Men hon skrev att hittills verkade det vara ca 5½ månads väntetid i landet - enligt det forum vi har att tillgå för oss adoptanter.

Det ger positiva vibbar! Och det konstiga är ju att vi kan komma hem med barn tidigare också. Det känns nästan orättvist när man tänker efter - jag tänker främst på Kvarnlyckan som vart redo att ta emot sitt barn i 1½ år! Vi har knappt hunnit med att förstå ATT det ska bli ett barn i slutet av den mörka tunnel vi befunnit oss i så länge.

Ålder på barnet är ju supersvårt att förutspå såklart. Vi hoppas såklart att vi faller inom ramarna för statistiken även här. 2/3 av barnen är under 2 år. Förra året var det flest pojkar som kom och året innan flest flickor. Vi räknar ganska kallt med att barnet är under 2 år men jag vet inte riktigt hur de tänker - barnets ålder i förhållande till vår ålder eller om de resonerar på något annat sätt?
Men för att vi inte ska stå här med en hel hög med oanvändbara grejer så blir klädinköp i dagsläget till barn 1½-2 år dvs 86/92...

Nu måste jag nog iofs inrikta mig på andra saker - sånt som kan vara lämpligt att presentera i ett barnrum!

Mamma har nog 'gone bananas' för hon var eld och lågor i går och i morse över allt som sker. De ska åka på semester till asien snart och "då kanske man kan köpa fina barnkläder där" fast i samma andetag kom hon på att de har nästan uteslutande rosa och blå kläder där. Det finns liksom inte kläder av mer unisex-stil som vi ändå har här...

Dessutom har inte vi riktigt samma smak hon och jag! Imorgon kommer spjälsängen till jobbet iaf och jag ska hämta upp den trappgrind jag betalat tidigare i veckan... 
Spanska på kvällen sen - har inte läst läxan än...

Passansökan får bli på fredag om jag hinner. Ska försöka fixa tid hos banken också och så gå och ta lite sprutor... lika bra! 
 

Av litenlangtan - 9 november 2010 15:48

Pratade precis med chefen... sa att mina tankar var på alla saker vi måste skaffa...
-Men åh vad dum jag är! Jag som slängde ett praktiskt skötbord för trånga utrymmen på tippen i söndags...

Han trodde sig nog ha en del annat hemma som kunde kompensera det hela...
Han har två smågrabbar som är 3-6 år eller nåt sånt...

Så vi får väl se vad han hittar på...

Jag hoppas kunna dra till Ullared på fredag om jag har tur... :-D
Då hoppas jag kunna frossa lite i att åtminstoen kolla vad saker och ting kostar...

Av litenlangtan - 9 november 2010 12:10

Redan i förra veckan berättade jag för min chef och mina närmaste kollegor om att vi kommer få skicka vår ansökan snart och att vi därmed väntar barn... Eftersom jag har en ledande position i butiken där jag jobbar anser jag att det är lika bra att vara öppen med det så att de kan planera och fixa fram en ersättare till mig ifall det skulle gå väldigt snabbt.

Appropå snabbt så känns det overkligt snabbt att få BB efter att ansökan vart 2½ månad i landet som den här "bygrannen" jag har har fått...

Men det är inte den första familjen jag hört om från landet som fått BB så otroligt fort... Någon hade fått BB efter 4 veckor och rest ytterligare 4 veckor senare...
Vi räknar ändå med att vänta fram till sommaren iaf... Känns lite jobbigt att inte kunna planera in semestern kanske som man är van vid, all semester är ju bra att spara så länge det går iom att vi kommer behöva ta ut den vid RB... Men men, dagens i-landsproblem!

Men det känns väldigt aktuellt att börja funderar på en hel massa saker just nu. Som alla de här prytlarna som barnet måste ha... :-D
Mamma sa idag att nån på hennes jobb skulle sälja en vagn som vi ska kolla upp - det känns svårt att skaffa en vagn när vi inte vet vad vi behöver för nån...

En annan viktig detalj är ju det här med föräldraledigheten... och pengar i allmänhet... Vi har ju inte sparat semester och visst har vi en sparad slant men INTE på långa vägar vad det kostar att adoptera från landet...
Låna måste vi, frågan är HUR mycket...

Vi inser ju att vi kommer få ut betydligt mycket mindre i månaden och att skaffa ett större boende finns inte på kartan just nu...
Förstår inte hur folk har råd med stora dyra hus egentligen?

En hantverkade har vart hos oss idag och kollat på badrummet och trappen. Han ville göra jobbet svart och skulle räkna på vad materialet skulle gå på... och vi får fundera på om vi vill betala svarta eller vita pengar...
Det viktigaste är ju att vi får ett barnsäkert hem!

Beträffande föräldraledigheten så har jag frågat maken om det är okej att jag är hemma först. Barnet kan ju i princip vara hemma med honom lika gärna eftersom det inte ska ammas. Men han trivs bra på sitt jobb vilket jag inte gör. Och jag ska inte räkna med att jag kommer få tillfälle att byta jobb innan vi får barnet... Men jag ska fortsätta söka jobb såklart! Det bästa hade ju varit om jag kunde byta under tiden jag är föräldraledig och ha ett nytt jobb att gå till sen! Då blir det nog lite roligare att gå tillbaka till arbetslivet!

Nu ska jag äta brunch och sen kommer en säljare på besök!





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards