litenlangtan

Alla inlägg den 22 november 2010

Av litenlangtan - 22 november 2010 22:32

Idag har maken talat med någon på banken. Det utlovas ju lån utan säkerhet. MEN jag har full förståelse för att de inte är villiga att låna oss valfri summa eftersom vi har skulder (lägenhet samt studielån) men få tillgångar. Mammas bidrag gör skillnad för oss men kanske inte så mycket för bankens tjänstemän...


I dagarna ska den allra första fakturan betalas - den är "bara" på 10 000:- vilket inte är något problem att lösa...


Sen är det osäkert... Jag kände stress över att hinna få iväg alla handlingar innan året är slut men den paniken har släppt. Det kanske är lite bättre om det tar något längre tid istället. Det gör att vi kanske har möjlighet att få ihop några kronor till - för efter jul och nyår påbörjas det stora "snålhetsprojektet"...


Jag är övertygad om att vi kan spara ihop en bra slant OM vi lägger manken till och anstränger oss fram till BB. Om statisiken funkar så kan vi kanske få ihop vår reskassa tills dess. Det är bara synd att första delen av adoptionskostnaderna ligger så tidigt - redan när handlingarna kommer till landet.


Det står ju självklart en summa på AC's hemsida men samtidigt är det en summa som med största sannolikhet kommer förändras redan den 1/1 nästa år. Det påpekas på många håll också att den summan är högst variabel. Självklart beror det på hur länge man måste stanna i landet. Allt emellan 5-9 veckor är budet. Det är 4 veckors skillnad! Och det handlar nog om ganska många tusenlappar mellan 5 och 9 veckor! Den här delen verkar vara svår att styra - lika lite som väntetiden på BB...


Hur vi än räknar och adderar och subtraherar så kommer jag fram till att det vore väldigt bra om vi kan leva ytterst sparsamt från nyår och fram till adoptionen. December är ju som alltid tuff med julklappar och andra inköp...


I samma andetag som jag vill ha hem vårt lilla barn så vill jag också vänta så vi kan få ihop på pengar så vi slipper vara oroliga över att inte få låna.


Maken har haft ett samtal med sin chef idag med som gav varken bu eller bä för honom. Chefen gav löften om att återkomma med riktlinjer för tjänsledighet/föräldraledighet/semester med kort varsel inför adoption.


Hur har era företag resonerat kring era adoptioner, ni som redan är föräldrar. I vårt fall ska vi vara resklara inom 4 veckor vilket är ganska kort period.


Jag klurar också kring att kanske jobba någon/några dagar i veckan ganska omgående efter hemkomsten - att vi delar upp föräldraledigheten redan från början i 2 repsektive 3 dagar i veckan istället för att jag är heltidshemma först och sen maken...
Vad är för- respektive nackdelar med ett sånt upplägg, är det någon som har erfarenheter kring det?


För mig är det jobbigaste i ett sånt upplägg det faktum att jag inte trivs så bra på jobbet och gärna är borta från det på heltid... LÄNGE!
Jag får fundera vidare på det... tar gärna in era synpunkter och tankar!


Ikväll har vi lagt ner nån timme eller två på att skriva om/till vårt tillägg iaf. Jag ska skicka det imorgon för en ny översyn så får vi se om vi lyckats väcka fler tankar och frågor hos vår AC kontakt eller om vi stillat hennes/landets nyfikenhet nu...


Berg-å-dalbanan är i full fart igen... Det har känts rätt okej på dagen idag men sen på kvällen har det vart ledsamt igen efter makens samtal med banken.


Vi är båda eniga om att vi måste dra åt svångremmarna och att vi måste se över en budget och kanske välja lite varsammare VEM vi träffar på banken :-D


Glad, frodig, medelålders dam med IVF-barn premieras framför sur, vresig, trött pensionsfärdig gubbe...







Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards