litenlangtan

Direktlänk till inlägg 3 november 2014

Kummin och slemmiga svampar

Av litenlangtan - 3 november 2014 07:42

Jag har ju inte hunnit skriva klart om Linas matkasse som jag lovat! Det har vart fullt upp med hostor, feber, förkylningar, dålig nattsömn och halvslöa gnälliga barn men mat måste man ju ha.

Minns inte vilken dag vi lagade 'Senapskryddad pannbiff med coleslaw på rotselleri och äpple' men det var enligt receptbroschyren veckans "tuffaste" maträtt. Pannbiffar lagar vi ju titt som tätt. Coleslaw äter vi ju också då och då. Potatisen som skulle var till var inte heller så svår men den hoppade vi helt över. 
Det som var knivigt med rätten var att rotselleri (som jag för övrigt inte hanterat sen jag gick restaurangskola för över 20 år sen!) och äpplet skulle strimlas tunt och rotsellerin skulle förkokas. 
Jag tycker det svåra med maträtterna har varit att följa recept. Jag är ju så van vid att bara höfta ihop nåt och ändra smakinriktning efter maträtten påbörjats. :-D

Well. Maken gillade dessa pannbiffar men de var inte bara kryddade med senap utan också kummin vilket inte var min favvo.
Således får denna rätt bara en 2:a av mig. Av fem möjliga.

Igår lagade vi en pastarätt som heter "pollo alla Cacciatore med parpadelle" och när jag tog fram svampen som skulle var med i var den dålig. Så då fick jag bygga om receptet lite. Vi tog också vanlig parmesan på bit istället för den fördigrivna i påse som medföljde kassen.
Rätten innehöll också kycklinglårfilé som varken jag eller maken är superförtjusta i. Men det var en enkel rätt som nog skulle kunna funka även för barnen.
Denna får betyget 2,5 av 5.

Summa summarum för Linas matkasse är 3 av 5. Det innehåller alltid kött om man inte väljer helt vego och det ville vi inte. Därför passar den här typen av hemlevererad mat inte oss då jag inte äter rött kött. Jag hörde mig för med vänner som jag vet prenumererat och deras upplevelse har vart att Barnkassen blir lite tjatig då rätterna återkommer. Vilket det i alla barnfamiljer gör ändå hur man än väljer.
Vet inte om det är prisvärt att välja en hemlevererad kasse men visst kan det vara skönt att slippa tänka själv vad man ska laga. Det är oftast den tuffa biten med att förbereda, laga och handla mat.

Vi har skrivit ner alla rätter vi brukar laga samt "hämtmat", "en nyhet" och "valfri favorit" på lappar som vi drar ur en burk. Det blir inte alltid så spännande men å andra sidan blir det ju ofta samma samma ändå.

Jag tänker att vi lagar soppa en dag i veckan och det brukar vi försöka göra, det är billigt, enkelt och gott och lätt att göra vegetariskt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards