litenlangtan

Direktlänk till inlägg 14 november 2014

Och säger jag nej så blir jag av med A-kassan, typ.

Av litenlangtan - 14 november 2014 21:51

Fick ett platsförslag via arbetsförmedlingen och var igår och lämnade min ansökan på platsi butiken. Ägarinnan ringde upp några timmar senare och ville jag skulle provjobba som idag. Eh, det kan jag inte sa jag. Jag har två småbarn och måste ha lite längre framförhållning.

Så vi pratade om att höras idag och bestämma en dag för provjobb i nästa vecka.
Så idag har jag talat me Arbetsförmedlingen, a-kassan, försäkringskassan och förskolan om och utifall et här blir mitt nästa jobb. Det kändes inte helt självklart att ens tacka ja om jag blir erbjuden jobbet då ägarinnan hade lite märkliga "krav" som kändes i helt fel riktning för mig.

Ex 1: varken jag eller mina barn kan vara sjuka en enda dag fram till jul
Ex 2: jag kan inte veta förrän dagen innan om jag ska jobba eller ej, tjänsten är en behovsanställning i ca 3 mån och omfattar 3-5 dagar/v.
Ex 3: Ägarinnan vill att jag ska kunna jobba i båda deras butiker. Den ena ligger ca 30 min bort med buss från dörr till dörr. Den andra skulle ta mig minst 45-65 min att ta mig. Det känns ju som att alla vill veta åtminstone några dagar i förväg hur man jobbar med tanke på förskola/kvällsaktivitet/tid med barnen mm.
Det är ju egentligen inte underligt att en vill jobba på ett företag med "kontorstider" så att en kan träffa sina barn någon timme eller två innan de slocknar för natten. Tänker att det skulle vara pest att inte ens hinna träffa barnen om jag skulle jobba 1 timme bort och sluta 18:15 varje dag.

oh dear. För att få fortsatt a-kasseersättning så måste jag typ acceptera alla ovanstående villkor och ldessutom riskera att få sänkt SGI. Röv.

 
 
Jenny / Ekomamma i stan

Jenny / Ekomamma i stan

15 november 2014 13:32

Det låter ju inte helt optimalt. Det känns ju rätt grundläggande framför allt för att den andra partern i familjen ska kunna planera sina arbetsdagar, med allt vad hämtning och lämning innebär.

Och jag tänker att vad skulle hända om du skulle vara sjuk eller behöva vabba? Blir du uppsagd då eller vad annat kan hända?

http://ekomammaistan.wordpress.com

litenlangtan

16 november 2014 20:26

Ja, det klurar en på här hemma också! Känns ju lite knepigt och olustigt hela grejen. Men vi får se vad som händer, jag har ju inte blivit erbjuden nåt jobb ännu...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards