litenlangtan

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Lek och bus i helgen...

Av litenlangtan - 29 mars 2010 07:10

Helgen har varit bra... Vi har träffat en hel drös med goa små tjejer och lekt och busat med dem. Mest jag men ändå! Makens vänner som bor i Växjö var på besök i Gbg och vi tittade in hos dem på lördagen för lite fika och gos...
Efter fikan gick vi till lekplatsen och jag höll igång minstingen genom att valla henne upp för trappan till pappan som släpte ner henne för ruschkanan där jag tog emot och så upp igen för trappan till pappan och ner för ruschkanan igen... och om och om och om igen...


Efter detta tog vi en välbehövlig paus på ett fik i närheten innan vi åkte till en restaurang där vi såg matchen Inter-Roma som tyvärr slutade med förlust för makens Inter...


Lördagen startade slött - hämta upp tvätten medans Maken tog en löprunda. Sen åkte vi i god tid till Bäckebol för att kika på korgar till vår hall innan vi skulle på middag hos R med sambo och dotter. När det var 30 min kvar och vi precis skulle åka vidare fick jag SMS från R - om vi kört vilse...
Då slog det mig att vi glömt att ställa om till sommartid...


Men men, det var inte hela världen. Vi kom ut till dem och fick god utegrillad kyckling och potatisklyftor och sallad. Hembakta bullar till kaffet och en hel del bus och gos med deras dotter. Mysigt...


Jag slås återigen över hur enkla, lättillgängliga och mysiga och fulla med bus och gos dessa små tjejer är. Till skillnad från min brorsdotter som är reserverad, stillsam, mammig/pappig och inte vågar varken leka, släppa loss, eller busa med oss när vi kommer. Nu vet jag ju inte om det är just för att vi är med som hon är sån - eller om hon är sån med alla andra vuxna. Men jag kan ju ändå tycka att alla dessa tre tjejer har vart lite "reserverade" i början men efter nån timme så har allt släppt och det är inga problem att bli upplyft och lekt eller tröstad eller gosad med av nån av oss. Skulle jag göra något liknande med min brorsdotter skulle hon förmodligen skrika i högan sky och bli ledsen eller rädd. Efter nästan 1 vecka ihop i Thailand kunde vi leka lite och jag fick hjälpa henne på toa... men det var ju för att varken mamma eller pappa var där just då...


När man tänker på hur vårt framtida barn kan bete sig så är det kanske troligt att hennes beteende kan likna brorsdotter men det hade ju varit önskvärt att det blir mer likt de andra tre tjejerna såklart. Att de inte uppvisar någon rädsla för andra människor. Hellre att h*n är nyfiken och känner trygghet med mig och maken men ändå vågar lockas till lek av andra vuxna än att h*n är ett skyggt barn som inte vill att andra ska interager amed henne/honom...


Jag kan se deras välvilja. De vill alltid vara nära sitt barn, finnas tillgängliga och vara en trygg familj. Men man måste ju göra barnet tryggt i andras sällskap också. Det finns ju gränser och det är ju inte bra om det är en kamp att nå fram till barnet eller en kamp att lämna mamma och pappa för en stund.


Tur att man har goda och mindre goda förebilder...


Vidare så fråga vi vad som händer på påsk - den närmar ju sig med stormsteg... Vi har frågat några vänner som inte har barn - de ar upptagna med jobb. R och hennes familj var bjudna till A som jag inte längre är så angelägen om att pola med - och tydligen har det gått hela vägen fram för de har inte bjudit in oss den här gången. Vi har nämligen tackat nej till ett par av deras tillställningar... Som iofs brukar vara ganska lika. Enkelt och bekvämt för dem att ha folk hemma då de har två barn. Det kommer komma exakt samma människor. A's svåger, kanske hennes syster med kille och spädbarn. En höggravid mage med tillhörande blivande föräldrar, ett par som strävar efter graviditet med 3 fullgjorda IVFer i bagaget och så R med hennes familj... Kanske C och hennes familj dyker upp också... Men vi är inte bjudna denna gången...


Nåja... jag jobbar nog på påskafton och vi är väl inte sånna så vi inte kan roa varandra - men visst känns det ltie surt att inte ha något att göra med nån som vi känner...



 
 
Ingen bild

att stärka blyga barn

29 mars 2010 23:42

Eller så är det så att brorsdottern är en försiktig person av naturen - och hennes föräldrar accepterar henne som hon är och anpassar sitt beteende efter hennes behov. Kanske - vad vet jag, jag är ju inte där och ser som du...
En tanke bara...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards