litenlangtan

Direktlänk till inlägg 22 juni 2010

Tur i oturen?

Av litenlangtan - 22 juni 2010 19:20

När jag kom hem hade så dokumentet kommit... Maken hade läst igenom det och han skakade på huvudet och sa att han inte gillade det... För det första innehöll det flera felaktigheter och sen kändes språket som en "tonårings" - han jobbade tidigare som protokollskrivare på möten inom kommunen och det självklara myndighetsspråket fanns inte alls. Det var kortfattat och blekt. De beskrivningar hon gjort är korthuggna och tråkiga...


låt mig ge några exempel:


"Maken är mer lik sin mamma, de är båda tystlåtna. Makens styvpappa är mer hetsig."


Om man ska beskriva dessa tre personer kanske man kan hitta något annat att skriva än dessa trista och icke smickrande ord?!


Mina föräldrar beskrivs inte till sättet men däremot står det felaktigt att "mamma arbetade på kvällarna så pappa var hemma mest med barnen".
Detta är ju helt fel. Min mamma var hemma på dagarna när pappa arbetade men jobbade extra några kvällar i veckan och då tog han hand om oss de timmar som vi var vakna efter han kommit från jobbet. 


Vidare står det att jag är med i svenska kyrkan och där jag är mer aktiv än maken och jag lever efter kristna värderingar... Ingen av oss är med i svenska kyrkan men vi går ju inte omkring och stjäl eller mördar - är det kristna värderingar då eller hur har hon tänkt här?


Kan det vara så att hon helt enkelt blandat ihop oss med någon annan???

Det står att jag tillbringade tid med mormor som hade handelsträdgård. Hon jobbade på handelsträdgård och jag var minst lika mycket med morfar... :-P


Vi har "tappat" ett år på vår tid tillsammans och det står klart och tydligt beskrivet att vår bostad är 57 kvm.
Det finns också en hel del sakfel, felstavade namn men mest av allt är det torftigt skrivet. Jag förstår ju att det måste vara kortfattat men samtidigt så får man ju inte tappa formen eller bli allt för fattig i språket...


HUR mycket får vi gå in och peta i det här nu? De sakliga felen får vi ju självklart ändra men kan vi ifrågasätta varför Makens föräldrar beskrivs som tystlåten respektive hetsig medans mina föräldrar inte beskrivs alls?


Jag är hur som helst väldigt glad över att vi valde att ta lite längre tid på oss och gå igenom texten i lugn och ro.


Kvarnlyckan! Hjälp... Vad kan vi göra med vår text utan att hon blir vansinnig på att vi vill ändra allt?
Enligt den här sidan så har vi ändå möjlighet att ge förslag på ändringar som skulle vara mer fördelaktiga för oss och vårt dokument...


Hjälp oss med vad och hur vi ska prioritera!


__________________________________________________
_____

Kvarnlyckan, jag har läst ditt svar och jag måste tillägga att jag förstår att vi inte kan ändra hennes ord. MEN om det är syftningsfel, dålig svenska och konstigt byggda meningar så måste man väl få påpeka det?


Det handlar inte bara om att jag inte gillat det hon skrivit - hennes språk är urdåligt, stavning och syftning och konstigt byggda meningar överallt gör att texten bitvis blir svår att förstå och ännu värre att översätta kan jag tänka mig...


Jag önskar man hade möjlighet att bolla med någon som kunde svara på mer konkreta frågor...  Jag önskar vi hade kontakt med någon som jobbade på AC. Kanske ska ringa någon där imorgon så jag kan få svar...




 
 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

22 juni 2010 21:26

Hej

Jag är alldels för trött och ingen vidare god vän ikväll. Och det ni frågar om är väldigt komplicerad. Enkelt svarat inte ett enda ord förutom sakfel. Sedan kan det stå vad som helst på vilken hemsida som helst men det är socialsekreteraren som skriver utredningen.

Rätt eller fel? Jag kan inte svara på det. Jag antar att i vissa fall är det fel men i andra rätt. Det finns också adoptivföräldrar som har omöjliga krav och som inte skulle vara nöjda med annat än att få välja alla ord i utredningen.

Själva har vi också fått en torftig och totalt oinspirerande utredning. Det man också får fråga sig är hur viktigt det är. och det är ju olika beroende på land man väljer.

Jag skulle inte använda mig av de tipsen som sidan hänvisar till då det gäller att bifoga en egen bilaga eller etc då jag inte tror att det ser bra ut i utlandet att myndigheternas utredning kompleteras eller ifrågasätts av en själv. Men det är en egen åsikt.

Klaga hos arbetsledaren... Tja, en bra chef kritiserar sina anställda enskilt men inte framför er och chansen att det skulle leda till någon förändring i utredningen... Min uppfattning är att det är obefintligt. Oberoende hur befogade era klagomål är.

Jag ger inte mycket hopp, ledsen. Och jag vet inte om jag vill ge er råd heller, det handlar om så mycket och hur man värderar det. Jag hade valt ut sakfel och det som var allra viktigaste och hänvisat till rekomendationer från adoptionsorganisationer (ex. angående att ta bort exakt storlek på lägenhet), och ställt frågor runt andra saker (ex. beskrivning av era föräldrar) och frågat om det går att "väga upp"...

Men jag är igen expert. Jag har åsikter men de är just det. Det är erat liv, er utredning och era känslor. det är för svårt för att svara här på. Till slut måste det vara rätt väg för er. Vad ni än väljer.

http://kvarnlyckan.wordpress.comh

 
Kix

Kix

22 juni 2010 22:54

Helt ofattbart och så oerhört tråkigt. Det verklar som att Kvarnlyckan är bra påläst, följ hennes råd! Det är ju ohållbart att ni fått en sån tafatt och felaktigt utredning.

Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
Siw

Siw

4 februari 2011 09:43

Man blir mörkrädd och detta med medgivandeutredning har vi framför oss .. Bara att ine att man ska läsa igenom papprena ordentligt

http://www.varadoption.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards