litenlangtan

Direktlänk till inlägg 18 november 2010

Näe, jag e inte bitter!

Av litenlangtan - 18 november 2010 21:47

Har grinat lite och maken med - FAAAN vad allt bara ska skita sig och gå emot. Jag blir så förbannad...


Förra mötet vi var på med banken i maj nån gång sa banktanten att "vi knappt hade några lån alls" och att det skulle inte vara några problem och "Åh vad roligt med adoption, min son hade det i tankarna länge men fick till slut en liten dotter med hjälp av IVF..."


Dagens äldre herre med bister min var tveksam, vi skulle säkert klara det bra men VI måste ju ha kvar tillräckligt med pengar enligt kalkylen... 
Och just nu gör vi inte det.


Å andra sidan så är det lite otydligt på AC's sida om kostnaderna också så jag ska maila kontakten imorgon.


Sitter och halvglor på "lyxfällan" och tänker att VAFAN, här sitter vi i en pyttelägenhet som iofs är nyrenoverad och i ett ovanligt dyrt område - vi får nog igen pengarna för den om vi säljer men lär väl inte gå med nån fantastiskt vinst...
Vi har ingen bil, båt eller sommarstuga att sälja... Vi har inga kreditskulder eller avbetalningsskulder. Vi har en sparad slant på kontot men inte tillräckligt...


Vårt enda problem är att vi inte kan ligga oss till en hög med ungar. vi måste skuldsätta oss hos en bank för att få lov att vara som andra. Pussla ihop våra liv, leva ut våra drömmar och heta längtanskänslor...


Och vi kan inte ens skuldsanera oss, gråta ut i nån soffa eller få en spa-vistelse för att ställa upp i TV med vår ekonomi.


äh, vad fan, det måste ju lösa sig på något sätt. Det var lite samma när vi skulle köpa bostaden. Vår första bank gav oss ett stort lånelöfte men ville vi skulle sälja bilen. Den andra banken ville inte vi skulle låna alls av dem. Och när vi hittade drömboendet blev det bara att vi bytte bank på kuppen.


Det finns inget som säger att vi inte kan göra det igen... Om inte vår bank hjälper oss.
Självklart ska vi se över vår ekonomi. Banktjänstemannen räknade bland annat med våra kreditkort - som vi aldrig nyttjar men ändå har. Krediterna ligger på 65 000:- vilket är HELT onödigt. Imorgon ska jag säga upp två av de där kreditkorten för då sjunker taket med 40 000 kanske?! och det ser bättre ut med en kreditgivare (för nödfallsbehov!) om kanske 10 000 eller 20 000. Vi kan också båda två göra bättre ifrån oss på utgiftsfronten. Vi kan också höra med våra föräldrar om borgenärer. Men det ska väl egentligen inte behövas när två vuxna människor som har varsin heltidsanställning tillsvidare ska låna pengar.


Men visst får man sig en tankeställare - det är en stor kostnad och det påverkar vår ekonomi på många sätt. Men det gör oss så mycket rikare som människor - det är klart vi ska ta oss igenom det här med.


vi ska ha barn! 

 
 
Ingen bild

Tess

18 november 2010 22:32

Herregud, jag har följt din blogg och sitter helt häpen efter dina inlägg ifag. Jag förstår inte när du förklarar er sits och banken säger Nej. Vad grundar de egentligen det på???
Ni har båda heltidsjobb och knappt några lån. Vad är det som gör då att ni inte anses ha råd med mer lån? Jag förstår verkligen inte. Om ni inte har några betalningsanmärkningar mm så ska det ju absolut inte vara några problem.

Jag rekomenderar er att gå till en annan bank.

Lycka till

Kram

 
Ingen bild

Greengal

19 november 2010 08:31

Fy vad tråkigt! Men ni kommer klara det här på nåt sätt! Bankerna har blivit mycket hårdare vad gäller lån. Men jag förstår inte heller varför de säger nej när båda har heltidsanställning.
Vi har fått köpa vårt hus för 750 000 även om min man varit arbetslös, som han var förut. Men nu har han 85% tjänst.
Vi ska till banken i dec och se över framtida lån på huset. Jag tänkte faktiskt fråga då om adoptionslån, eller om man kan öka huslånet (det vore ju det bästa)Även om det är mer en ett år till vi får skicka till land. Men jag tror inte vi hinner spara ihop, eftersom mycket behövs till renovering av huset...
Lycka till!

 
Maja Gräddnos

Maja Gräddnos

19 november 2010 09:00

Bankerna är tydligen fega just nu. Mitt tips är: gör en ordentlig budget där ni visar exakt vilka kostnader ni har och att ni kommer att klara av kostnaden för lånet utan problem. (Jag har bokfört alla mina i några månader nu, för jag måste veta att jag klarar mig ifall jag köper hus). Och ja, bort med kreditkorten.
Lyssna också med banken om det är möjligt att få amorteringsfritt eller väldigt låg amortering under tiden som ni är föräldralediga. OCH ställ bankerna emot varandra. Ta med er budgeten, visa exakt kostnaderna, på med kavajen och fixa besöken riggade till tänderna. Proffsigt och genomtänkt intryck gör mycket. Det är ju inte bara till detta ni kommer att låna under ert liv och även om ni inte är en supertät kund just nu kommer ju er ekonomi att bli bättre och bättre. Kolla även om ni har möjlighet till lån genom facket.
Detta fixar ni! Stor kram Maja (som jobbar med finansiering, som du vet)

http://majagraddnos.wordpress.com

litenlangtan

19 november 2010 11:20

Gulle dig! Just nu är jag inte tuffast men DET SKA lösa sig såklart... Vi ska ta dina råd och göra vårt bästa för att läsa på!
KRAM!

 
Ingen bild

Sara

19 november 2010 09:23

Jag fattar heller ingenting......varför skulle banken säga nej...låter mycket märkligt. Men som övriga sagt tidigare: Gå till en annan bank eller kontakta SEB angående adoptionslån.
Förstår att det måste kännas skiitjobbigt, detta är ju verkligen vad man INTE vill höra.

Det kommer att ordna sig!!!
KRAM
Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards