litenlangtan

Direktlänk till inlägg 6 december 2010

... och locket ska läggas på brunnen... stian ska låsas... bla bla

Av litenlangtan - 6 december 2010 12:15

I fredags fick jag ju alla instruktioner och det var MÅNGA punkter. Man vill ju göra rätt från början och idag har jag suttit och granskat alla instruktioner bit för bit.
Maken har tagit tag i landsarkiven, jag har ringt till Folkbokföringen och läst innantill i dokumentationen. Jag har bokat in oss för nya läkarundersökningar och det ska tydligen tas nya prover. HIV är bra att ha ett aktuellt intyg på iaf sa en kontakt på AC.


Så maken får rulla upp ärmen och bidra med lite blod - igen - han som hatar blodprov...
Själv har jag inga problem med det...


Jag har ringt en NP som jag fått tips om och det blir kanske inte aktuellt förrän i januari när alla papper är granskade och klara - de verkade kunna ombesörja styrkandet av våra handlingar ganska snabbt och effektivt och inte var det så jättedyrt heller. Bra att vara förutseende och kolla sånt i tid iaf.


Vidare insåg jag att instruktioner för fotona var ganska omfattande och att "gamla bilder" oftast inte duger.
Jag ville såklart att min nyblivna mamma och tillika vän R skulle ta dessa bilder eftersom hon är en duktig fotograf och har rätt utrusning mm. Men av förklarliga skäl har hon inte möjlighet att hjälpa oss.
Ändå fick det mig att känna stor besvikelse och uppgivenhet och jag tänkte att det är då själva FAN att allt ska krånga och inte vara lämplig tid och inte vara rätt tillfälle och inte funka på grund av ett eller annat...
Jag var jätteldsen efter att jag vart i kontakt med henne. MEN nu har det löst sig. Vi kommer få hjälp av G som också har rätt utrustning och är bra på att fota - dessutom känner hon oss båda väl också så det ska nog gå fint!

Men jag får så dåligt samvete av att jag blir ledsen och känner mig sviken när jag är den som ber om hjälp. Visst skulle vi kunna få till bilderna själva men det känns svårt och onödigt när vi har vänner som skulle kunna hjälpa till. I veckan som kommer får vi försöka tänka ut kläder och stryka dem och möblera och fiffa som vi vill ha det. Kanske borde vi ta om bilderna ur hennoms rum eftersom vi inte fattat att vi måste vara med på alla bilder...


Vidare ska vi sätta fart med att få ändringar gjorda i våra referensters brev, jag ska på nytt läsa igenom dem och se vilka justeringar som behöver till. Sen ska vi skriva ett personligt brev och det ska också vara mycket känslosamt och målande ord...


Det är mycker som ska fixas med andra ord.
Pass ska jag skaffa ett nytt, lika bra att försöka få det gjort så snart som möjligt eftersom passen ska kompieras - och att passet måste vara giftigt ett antal månader efter att vi kommit hem.
hemutredaren ska kontaktas igen (!) och ska skriva under något intyg (igen!) och det är ju lika bra att ta tag i det med, kanske ska förvarna henne och se vilka dagar hon tänkt vara ledig i jul och nyår...


Håhå jaja... massor som ska göras. Och min syster undrade om vi kunde vara hundvakt i helgen... svårt...






 
 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

6 december 2010 20:49

Oj oj oj så jag stressade med mina papper när jag fått instruktionerna. :-)
(sen när jag fick instruktionerna till Indien så insåg jag att Vietnams hade varit en barnlek och Colombia är väl ännu "värre".)
I alla fall så ville jag inte slösa bort en enda dag - och gissa vad jag grämde mig när jag sedan (som det verkade då) var en vecka för sen för att få skicka till Vietnam... (grämde mig över att ha skaffat intyg i fel ordning så att jag fick vänta innan jag kunde skicka allt till översättaren och att översättaren tog sin beräknade maxtid på sig)

Konstigt kommentar att skicka till dig nu - menar ingenting med den förutom att jag hoppade tillbaka i tiden till den där pirriga stressperioden. :-D
Väldigt smart att kolla upp NP - det gjorde inte jag utan tog första bästa - och han var mycket dyrare än mina vänners.

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

6 december 2010 23:10

Jag måste skaffa nytt pass som ska kopieras. maken väntar besked om sitt nya jobb, polisutdraget ska vidimeras med en passkopia (passet är ju inte skaffat än) och lite sånt. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Men vi är bra på G och hoppas att alla papper kommer med rätt info från början. Samtidigt är det jul och nyår och det ska mycket till om alla papper är korrekta från start förstår jag! men visst är det lite pirrigt! :-D

 
Hedda

Hedda

7 december 2010 12:54

Ja, den där pappersexcersisen slipper man tydligen inte undan! Hoppas det ska gå någorlunda smidigt för er. Då vet jag vad vi också antagligen har att vänta...

http://heddasdagbok.wordpress.com

litenlangtan

7 december 2010 13:03

Det är ju tyvärr inte den lämpligaste tiden på året att söka myndighetspersoner på... :-o
Men vi är i fas. Det är det där jäkla passet också... många grejer stoppas ju upp för att jag inte har nya passet klart... :-/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards